Aikamatka käsityöhön (2000)

Vuodet 1000–1300

Korut emännän arvonmerkkinä

Metsästystä ja kalastusta elinkeinonaan harjoittavia saamelaisia asui 1000-luvun alussa vielä lähes koko Suomen alueella. Tanskalaiset ja ruotsalaiset laajensivat valtaansa pohjoiselle Itämerelle ja Suomeen. Ristiretkien myötä sekä kreikkalais- että roomalaiskatolilaisuus alkoi levitä Suomeen 1100–1300-luvulla. Keski- ja Etelä-Euroopassa rakennettiin 1000-1100-luvulla tuhansia kirkkoja goottilaisen tyylin mukaisesti. Taito muurata rakennuksia kivestä ja tiilistä saapui maahamme 1200-luvun lopussa. Arkeologisiin löytöihin perustuen on voitu ennallistaa ajan vaatetusta ja koruja.

Piirros: Tuula Ollikainen

Tekstit ja kuvat: Aikamatka käsityöhön -näyttely, ellei toisin mainita.

MUINAISPUKU

Ristiretkiajalla (1050–1300) naisen vaatetukseen kuului villainen paita, hame, esiliina ja vaippa. Naimisissa olevilla naisilla oli päähineenä huntu. Jalkineina olivat varrelliset kengät, jotka sidottiin nilkan ympärille nahkapauloilla tai kudotuilla nauhoilla. Vyölliset eli kukkaro, neulaputki ja tupellinen puukko riippuivat renkaaseen yhdistettyinä naisen rinnalla, myöhemmin vyötäisillä. Koruihin kuului myös puhdistusvälineenä käytetyt korvalusikat. Kuvassa Euran, Perniön, Tuukkalan ja muinias-Karjalan pukurekonstruktiot 1980-luvulta.

Kuva: Kalevala Koru Oy

RISTIKKONAUHA

Verkko- jaristikkonauhojen palmikointi on kansainvälinen työtapa. Suomalaiset sormeilivat ainakin jo 1000-luvulla taidokkaita ristikkonauhoja. Joustavia nauhoja on käytetty mm. pieksujen siteinä ja turkinvöinä.

Piirros ja kuvat: Suomen käsityön museo / Elsa Silpala

LINTUAIHE

Lintu on keskeinen aihe Suomen kansanrunoudessa, onhan maailmansyntytarinan mukaan maailmankaikkeus saanut alkunsa linnun (kotka, hanhi, sotka) munasta. Myös koruissa käytettiin lintuaiheita.

Kuva: Suomen kansallismuseon kokoelma / Kari Hakli

HANNUNVAAKUNA

Hannunvaakuna esiintyy koristeaiheena suksessa, joka ajoittuu 1000–1200 vaiheille. Hannunvaakuna eli silmukkaristi, nelilehdykkäinen taikaristi, on myöhemmin yleinen koristeaihe suomalaisessa kansantaiteessa mm. längissä, kehräpuissa ja juustokehissä.

Piirros: Pirkko-Liisa Surojegin

VIRSUT JA LÖTÖT

Punotut tuohijalkineet ovat peräisin esihistorialliselta ajalta. Matalat lötöt ja niitä tukevammat virsut olivat käytännöllisiä arkijalkineita. Köyhillä alueilla niitä käytettiin jopa ympäri vuoden, talvella sarkaisten jalkariepujen kanssa.

Kuvat: Suomen käsityön museo / Elsa Silpala, Martti Laaksovirta

PÖNTTÖTUOLI

Vanhimmat tuolityyppimme arkku- ja pönttötuoli kotiutuivat maahamme viimeistään 1200-luvulla. Tuolin alaosan laatikkomaisessa tilassa säilytettiin perheen arvokkainta omaisuutta.

Piirros: Pirkko-Liisa Surojegin

MUURAUS

Taito muurata rakennuksia kivestä oli suuri uutuus 1200-luvun lopussa. Samoihin aikoihin alettiin käyttää myös tiiltä. Kalliina materiaalina tiiliä käytettiin vain linnoissa ja kirkoissa, ja niissäkin vain koristeena. Tiilenmuuraustekniikka tuli Suomeen todennäköisesti dominikaaniluostarin veljien välityksellä. Muuraamiseen tarvittava sideaine valmistettiin kalkkikivestä, jota oli varsinkin Lounais-Suomessa. Muurilaastia saatiin polttamalla kalkkikiveä, sammuttamalla se vedellä ja sekoittamalla seos hiekkaan. Vaativien rakennustehtävien toteuttajina toimivat rakennushyteiksi kutsutut työyhteisöt, joihin kuului muurareita, puuseppiä, tiilentekijöitä, kivenhakkaajia ja kalkinsekoittajia. Kuvassa Kuusiston piispanlinnan rauniot.

Kuva: Matti Ruotsalainen

Aikamatka käsityöhön

Liittyvät tekniikat
Liittyvät taitajat
Liittyvät näyttelyt tai julkaisut