mennessä Vilma Tammelin | loka 27, 2021
Peruskoulun myötä uudet arvot Vuonna 1985 peruskoulussa luovuttiin yhtenäisestä, valtakunnallisesta opetussuunnitelmasta. Uusissa kunta- ja koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa määritellään aihekokonaisuudet sekä oppiaineiden ja oppiaineryhmien tavoitteet ja...
mennessä Vilma Tammelin | loka 27, 2021
Käsityönopetus oppikouluissa Alun perin tyttökouluja oli perustettu ”sivistyneiden vanhempien tyttärille sellaisten tietojen saamiseksi ja sellaisten käsitöiden harjoittamiseksi, joiden katsottiin kuuluvan huoliteltuun naiskasvatukseen”. Naiskasvatuksen...
mennessä Vilma Tammelin | loka 27, 2021
Cygnaeuksen kasvattava käsityö Cygnaeus oli vuosina 1858 -1859 tutustunut opintomatkallaan Euroopan ajankohtaisiin kasvatusopillisiin kysymyksiin. Hän uskoi lapsen omien voimien ja taipumusten kehittämiseen ja kannatti ihmisten veljeyden, tasa-arvon ja vapauden...
mennessä Vilma Tammelin | loka 21, 2021
Peruskoulun käsityö Peruskoulun opetuksen perustaksi otettiin tieteellinen humanismi, luovuus, lapsen persoonallisuuden kehitys sekä kasvaminen yhteiskunnan jäsenyyteen. Peruskoulun alkuvaiheessa käsitöissä tehtävien tuotteiden lähtökohtana oli luonto, teknologia ja...
mennessä Vilma Tammelin | loka 21, 2021
Käsityö oppivelvollisuuskoulussa Vuonna 1925 valmistunut maalaiskansakoulun opetussuunnitelma tuli käyttöön poikkeavissa oloissa. 1920- ja 1930-lukujen taitteen pula-aika ja 30-luvun lopun suursota vaikeuttivat uudistusten toteutumista. Sotavuosien ajan oppiaineen...