Kässäätkö – koulukäsityön historiaa (2007)

Peruskoulun käsityö

Peruskoulussa 1970-2006

Vuoden 1968 peruskoululain myötä Suomeen saatiin yhdeksänvuotinen oppivelvollisuuskoulu, joka takasi kaikille sosiaalisesta asemasta ja asuinpaikasta riippumatta yliopisto-opinnot mahdollistavan yhdeksänvuotisen peruskoulutuksen. Peruskoulun keskeinen tavoite oli tasa-arvo. Tasa-arvopyrkimys näkyi myös käsityönopetuksessa. Tyttöjen ja poikien oli mahdollista opiskella sekä teknistä käsityötä että tekstiilikäsityötä oman valinnan mukaan.

Peruskoulun käsityö

Peruskoulun opetuksen perustaksi otettiin tieteellinen humanismi, luovuus, lapsen persoonallisuuden kehitys sekä kasvaminen yhteiskunnan jäsenyyteen.

Peruskoulun alkuvaiheessa käsitöissä tehtävien tuotteiden lähtökohtana oli luonto, teknologia ja elinympäristö. Aihepiirityöskentelyn lähtökohtana oli oppilaan omien tarpeiden, ongelmien ja ideoiden huomioiminen. Peruskoulussa oppilaat tutustutettiin myös perinteisiin käsitöihin, joiden kautta pyrittiin lisäämään sekä oman että muiden kulttuurien tuntemusta ja arvostusta.

Peruskoulussa valmistettuja töitä

Kalalauta

Kalan muotoisen leikkuulaudan on valmistanut 1976-1977 Virpi Lauri 3. lk:lla, jolloin tytöilläkin oli puukäsitöitä. SKM 1537/007.

Kuva Suomen käsityön museo, Liisa Korhonen

Maitopurkin kaadin

Vesa Lauri on valmistanut maitopurkin kaatimen vuonna 1978-1979 Kuoreveden Hallin 3. luokalla.

Kuva Suomen käsityön museo, Liisa Korhonen

Lampetti

Lampetin on tehnyt Vesa Lauri vuonna 1982. 7. lk:lla. SKM 1537/006

Kuva Suomen käsityön museo, Liisa Korhonen

Tyyny

Tyynyn on valmistanut Joel Kandell toisella luokalla, kahdeksanvuotiaana 1976 Jyväskylän Kortepohjan Pyssymiehen koulussa.

Kuva Suomen käsityön museo, Liisa Korhonen

Käsityöpussit

1910-luku

Kuva Suomen käsityön museo, Liisa Korhonen

Käsityöpussit ovat vuosikymmeniä kuuluneet tekstiilitöihin. Pussin käyttötarkoitus on voinut vuosikymmenien kuluessa muuttua esim. jumppapussiksi. Kuvan lohenpunaisen käsityöpussin on valmistanut Kerttu Roiha 1910-luvulla.
SKM1202/001

1924

Kuva Suomen käsityön museo, Liisa Korhonen

Kuva käsityöpussin on tehnyt Irja Koskenohi vuonna 1924 Kullaan Koskin kylässä. Kokoelmaan kuuluvat käsityöpussit kolmessa polvessa, kaikki tehty noin 10-vuotiaina. SKM 1205/001

1944

Kuva Suomen käsityön museo, Liisa Korhonen

Maija Järvinen on valmistanut käsityöpussin Kouvolan Tyttölyseossa 1. luokan kevätlukukaudella vuonna 1944. SKM 1509

1950-luku

Kuva Suomen käsityön museo, Liisa Korhonen

Raija Varhi on valmistanut tämän pussin 1950-luvulla Tampereen Nekalan koulussa. SKM 1548

1960

Kuvat Suomen käsityön museo, Liisa Korhonen

Raili Rantanen on tehnyt sinisen käsityöpussin 3. tai 4. luokalla vuonna 1960. Pussiin materiaalit hankki opettaja. Tekijän mielestä kangas oli lähinnä verhokangasta ja malli ihmetytti häntä alusta alkaen. Hän olisi mieluummin tehnyt klassisen pussimallin kuin ”reiän keskelle kangasta”. Opettaja kuitenkin päätti mallista. Tekijälle käsityöt olivat mieluisia ja helppoja. Siihen vaikutti myös opettaja Anni Ritamäki. Tekijä piti näpertelystä ja teki työnsä aina tunnollisesti valmiiksi. Aluksi pussi oli kotona käsityöpussina, ja viimeksi se palveli tekijän äidin papiljottipussina. SKM 1539/0001

1961

Kuva Suomen käsityön museo, Liisa Korhonen

Helena Kulmala Jämsän Oksjärven koulussa 3. luokalla vuonna 1961. Pussia käytettiin kuusi vuotta, koko kansakoulun ajan käsitöiden säilyttämiseen. SKM 1532/006

1979-1980

Kuva Suomen käsityön museo, Liisa Korhonen


Keltaisen laukkumallisen käsityöpussin on Kati Hara valmistanut 1979-1980 Porin Väinölän koulussa. SKM 1205/003

1988

Marko Kananen muistele käsityöpussin tekoaan :

”Joo, elikkä minä olin 10- vuotias, kun minä tein tämän, se oli ala-asteen 3. luokalla. Ja 3. luokalla oli valintatilanne, että opiskeleeko tekstiilitöitä vai teknistä. Siinä oli puoli vuotta molempia. Ja no me tehtiin tää pussi. Sillonen opettaja oli Senja Ikonen, naapurin täti, josta minä en muista juurikaan mitään, mutta jotenkin se oli aika äkänen että se oli, tai ei se nyt välttämättä äkänen, mutta semmonen vihanen kuitenkin, että siellä oli jotenkin tiukka kuri. No, ennen tätä pussin tekemistä oli se ompeluajokortti, mikä piti suorittaa ennen kun pääsi tähän. Siitä mä en muista juuri mitään, jotenkin sellanen muistikuva, että siinä oli semmonen paperi, ja siihen oli piirretty semmosta kuvioo, ja sitten sitä piti ommella sen mukaan. Jokatapauksessa se piti tehä ennen kun päästiin tähän ite työhön. Tästä pussin tekemisestä minä en muista mitään, muuta ku tän kiristys nyörin punomisjutun. Siitäkin minä muistan vain sen, että se tapahtu jossain eri luokassa, ja siinä oli kaks punomassa, ja semmoset jumalattoman pitkät nyörit. Ja sitten siitä… No, jotenkin minä muistan enemmän tästä tunnelmasta minkälaista siellä oli, mutta en minä tästä ite työstä muista mitään, että kaikki istu niinku semmosissa paripulpeteissa, ja sitten me puhuttiin jostain tietokonepeleistä ja ommeltiin tämmöisiä ihmejuttuja, jotka oli vähän outoja. Ja niin no tämän jälkeen sitten siirryttiin niihin teknisiin töihin, että eihän sitä edes voinu harkita, että ois jatkanu tätä tekstiilityössä, eihän se nyt ollut pojille sopivaa tämmönen. No, ylipäätäsäkkään minä en hirveesti tykänny käsitöistä. Ala-asteella se ei vielä ehkä ollut niin kauheeta, kun jatkossa, mutta en minä kovin virkistävänä pitänyt sitä silloin, oikeastaan se johtuu siitä, että minä en ole erityisen hyvä käsitöissä. Ja no käsityöharrastus on nyt loppunut aika lailla, se loppu siihen kun selvisin ylä-asteen viimeisistä käsityöjutuista.” SKM 1245.


Käsityötunnilla tehtyjä leluja

Käsinukke

Kettu-käsinuken on valmistanut Saara Kandell ensimmäisellä luokalla 1997. Jyväskylässä Säynätsalon Lehtisaaren ala-asteella. SKM 1529/014

Kuva: Suomen käsityön museo, Marjo-Riitta Simpanen

Sota-alus

Kannonkoskelaisen pojan 1960-luvulla kansakoulussa valmistama sota-alus.

Kuva: Suomen käsityön museo, Saija Ylitalo

Tappe-koira

Tappe-koiria 1960-luvulta.Koiran malli on 1930-luvun lopulta. Oikean puoleinen koira on valmistettu Jyvskylän kasvatusopillisessa korkeakoulussa kansakoulunopettajien valmistuslinjalla. Vasemman puoleisen koiran on valmistanut poika kansakoulussa. K1028/0003

Kuva: Suomen käsityön museo, Saija Ylitalo

Nukke

Tytöt ovat tehneet koulukäsitöissä vuosikymmeniä nukkeja ja mollamaijoja. Tämän nuken on tehnyt 1960-luvulla Kari Kotilainen Kannonkoksella. K1028/0008

Kuva: Suomen käsityön museo, Saija Ylitalo

Liittyvät tekniikat
Ompelu
Veisto
Liittyvät taitajat
Liittyvät näyttelyt tai julkaisut