Peruskoulun myötä uudet arvot
Vuonna 1985 peruskoulussa luovuttiin yhtenäisestä, valtakunnallisesta opetussuunnitelmasta. Uusissa kunta- ja koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa määritellään aihekokonaisuudet sekä oppiaineiden ja oppiaineryhmien tavoitteet ja sisällöt. Opetussuunnitelmassa tulee ilmetä koulun tehtävä, omaleimaisuus ja toiminta-ajatus. Tämän vuoksi käsityönopetus poikkeaa eri kouluissa hyvin paljon toisistaan.
Peruskoulun tekstiilityö on sitoutunut enemmän esteettisyyteen ja taidekasvatukseen kuin tekninen työ. Teknisen työn tietoperusta on sitoutunut teknologiaan ja luonnontieteisiin. Esineen tekemistä tarkastellaan prosessina, jossa alkuidean synnyn ja lopputulokseen pääsemisen välissä oletetaan tapahtuvan kasvua oppilaan luovuudessa, ajattelussa ja itsetunnon kehityksessä.
Tänä päivänä lapset ja nuoret kasvavat nopeasti kehittyvän teknologian parissa ja on itsestään selvää, että teknologiakasvatus sisältyy sukupuolesta riippumatta niin teknisen työn kuin tekstiilityön opiskeluun. Käsityönopettajat ovat olleet ensimmäisiä tietotekniikan hyödyntäjiä. Hyvän kuvan tämän päivän käsityönopetuksesta saa nettisivuilta: http://www.kaspaikka.fi/
Sivusto tarjoaa virikkeitä ja ohjeita käsitöihin niin oppilaille kuin aikuisillekin. Opettajille se tarjoaa ammatillista ja pedagogista materiaalia esim. tuntien suunnitteluun ja tietoa alan tutkimuksesta. Käspaikkaa on tekemässä käsityönopettajia kaikilta koulutusasteilta, opettajien kouluttajia ja tutkijoita ja myös alan opiskelijoita.
Näyttämässä työtä opettajalle
Monet muistavat koulukäsityötunneilta, että opettaja istui korokkeella olevan pöytänsä takana ja pöydän vieressä oli aina oppilaiden jono töitään näyttämässä. Käsitöissä tekemällä oppiminen konkretisoituu.