Käsityössä elämän tuntu (2001)

Elinkeino - elinehto - elämäntapa

Miltä suomalainen käsityö näytti sata vuotta sitten?

ELINKEINO

VAATTURIMESTARIN TYÖHUONE 70-LUVULLA

Vaatturimestari Yrjö Lappi (1902-1998) ompeli 90 vuotta. Jo kymmenvuotiaana hän kiersi talvisin isänsä apuna talosta taloon tekemässä pukuja kotikutoisista kankaista. Isän kuoltua Lappi kiersi pitäjää yksin, kunnes avioiduttuaan siirtyi palvelukseen varkautelaiseen liikkeeseen. Iltaisin hän teki lisäksi töitä omaan laskuunsa. 1930-luvun alussa hän perusti oman yrityksen, joka toimi Varkauden Lehtoniemessä vuoteen 1965 asti. Liikkeessään Lappi valmisti tukkuliikkeestä tilatuista kankaista miesten ja naisten pukimia, mm. pukuja ja turkisvuorisia sarkatakkeja. Ahkeralta mieheltä puvun tekemiseen kului viisi päivää. Töitä riitti, vaikka 40-luvulla Varkaudessa oli peräti kaksitoista vaatturiliikettä. Lapilla olikin oma vakituinen asiakaspiirinsä, Pieksämäellä saakka. Iltaisin Lappi kävi myös kursseja: kisälli- ja mestarikirjat hän suoritti vuonna 1947. Siirryttyään eläkkeelle Yrjö Lappi lopetti isommat hommat, mutta teki vaatteita – lähinnä itselleen ja sukulaisilleen – lähes kuolemaansa saakka. Maailma muuttui – taito säilyi ja työ maistui.

ELINEHTO

MORSIUSAITTA

Talon tytär aloitti kapioden valmistamisen jo vuosia ennen kuin häät olivat ajankohtaiset. Valmistettujen tekstiilien laatu ja määrä olivat yksi arviointiperuste, kun naimakauppoja ruvettiin hieromaan. Ryijyt, raanut, täkänät, kuviopeitteet roikkuivat aitan orsilla, sulhasehdokkaiden arvosteltavina ja odottamassa tulevaa käyttöä. Mikäli käsityön laatu oli hyvä, arvostettiin myös sen tekijää. Morsiamen henkilökohtaisen vaateparren tuli myös olla kunnossa ennen miehelään menoa, sillä sulhasen suku odotti kovaa työntekijää ja talon tekstiilien uutta kartuttajaa. Arvokkain omaisuus, kuten soljet, korut, silkit, ja juhlaliinat säilytettiin sulhaslahjassa, haapalautaisessa koristellussa vakassa. Lahjoja,  kuten sukkia, nauhoja tai paitoja, saatettiin sulhasen lisäksi antaa suurelle joukolle sulhasen sukulaisia. Morsiamen apuna viimeisten materiaalin keruussa ja lahjojen valmistuksessa saattoivat olla myös ystävät ja sukulaiset.

Yleiskuva perusnäyttelyn Käsityössä elämän tuntu Morsiusaitta vitriinistä. Kuvassa näkyy osa orsille ripustetuista tekstiileistä: vasemmalla keltakukkakuvioinen rekipeitto (1003/7) helmipoimintapeite (660/15) vyö (0001/0893) ja lattialla etualalla vasemmalla kaksi rukinlapaa Keskisuomen museon kokoelmista, oikealla vakka (Kemu) jonka sisällä kirkkosilkki eli silkkihuivi SKTM 0899/0028. Kuva: Suomen käsityön museo / Ismo Hannula 2000, K0867/0003
Tekstiilit: vasemmalla keltakukkakuvioinen rekipeitto, helmipoimintapeite, vyö. Alla Keski-Suomen museon kokoelmista kaksi rukinlapaa ja vakka, jonka sisällä kirkkosilkki eli silkkihuivi. Kuva: Suomen käsityön museo / Ismo Hannula 2000, K0867/0003

ISÄNNÄN YLPEYS

Entisen isännän arvostus syntyi kädentaitojen myötä. Niin nuoren kuin vanhankin miehen tuli taitaa puukon ja kirveen käyttö. Omatekoiset työkalut ja varusteet vastasivat nykyajan koulutodistuksia ja luottokortteja. Miehuuden mittana oli monitaituruus, materiaalien, työtapojen ja tekniikoiden tuntemus, sillä kaikki työt oli hallittava itse. Taitava tekijä tunnettiin puukon jäljestä tai sen näkymättömyydestä. Moni arvioikin sulhasehdokasta erityisesti kädentaitojen mukaan. Veistäjän mielessä oli oma morsian, kun hän valmisti rukinlapaa, rullatuolia, vyyhdinpuuta tai kaulauslautaa. Siksi pelkkä tavallinen hyvin tehty esine ei riittänyt, vaan tyhjät pinnat täytettin koristeellisin koverruksin, ornamentein ja maalauksin. Kuviot kertoivat ajatukset, joita ei muutoin saatu sanotuksi. Taito näytettiin myös matkalla vihkikirkkoon kulkupelin käytännöllisen koristeellisella muotoilulla: niin länget, silankaaret, setolkat kuin kärrit ja reet olivat näyttö- ja käyttökaluja. Suuri osa kansantaiteen tuotteista on siis ollut naimisiinmenoa ja häiden valmistelua varten tehtyjä tunteenilmaisuja.

Yleiskuva perusnäyttelyn Käsityössä elämän tuntu Isännän ylpeys vitriinistä. Kuvassa vasemmalla höyläpenkki, jonka edessä on kaksi kirveenvartta nojaamassa seinää vasten. Kuvassa oikealla mallinukke, joka kutoo verkkoa. Nuken edessä vyyhdinpuu, jossa kellotaulun mallinen laskuri (laina Pohjanmaan museo, Vaasa). Höyläpenkin päällä työkaluja, mm. höylä. Taustalla seinällä yhdeksän rukinlapaa(Kemu) ja vasemmalla renginkaappi SKM kok. Kuva: Suomen käsityön museo / Ismo Hannula 2000, K0867/0006
Kuvassa höyläpenkki, kaksi kirveenvartta nojaamassa seinää vasten. Mallinukke kutoo verkkoa. Nuken edessä vyyhdinpuu, jossa kellotaulun mallinen laskuri (laina Pohjanmaan museo, Vaasa). Höyläpenkin päällä työkaluja, mm. höylä. Taustalla seinällä rukinlapoja (Kemu) ja vasemmalla renginkaappi. Kuva: Suomen käsityön museo / Ismo Hannula 2000, K0867/0006
Lähikuva kahdesta museon omiin kokoelmiin kuuluvasta höylästä. Höylät ovat höyläpenkin (0594/025) päällä.Vitriini jossa kuvan esineet ovat on esillä museon perusnäyttelyssä Käsityössä elämän tuntu, joka avattiin yleisölle 16.6.2000. Museon uudet tilat Kauppakatu 25:ssä kävelykadun varrella avattiin samanaikaisesti. Kuva: Suomen käsityön museo / Mikko Kalavainen 2000, K0894/0014
Lähikuva kahdesta museon omiin kokoelmiin kuuluvasta höylästä. Kuva: Suomen käsityön museo / Mikko Kalavainen 2000, K0894/0014

ELÄMÄNTAPA

HYVIIN NAIMISIIN

1800-luvun lopun porvaristytön ei odotettu aikuisena elättävän itseään: ammatinvalinnan sijasta nuoren tytön mieltä askarrutti puolisonvalinta – tai valituksi tuleminen. Hyviin naimisiin pääsemiseksi ei ollut yhdentekevää, mitä tytön käsistä lähti. Varakkaissakaan perheissä ei nainen ollut jouten: koti kuorrutettiin itsetehdyillä sisustustekstiileillä, liinoilla ja koristeilla, ja lahjat tehtiin itse. Käsitöiden tekemisen laskettiin kuuluvan jokaisen naisen perustaitoihin, ja niitä opeteltiin pikkutytöstä lähtien. Käsityötaitojen perusteella mitattiin jopa tulevan miniän luonnetta ja arvoa. Sulhanen sai kihlausaikana morsiamen omin käsin tekemiä, runsaasti koristeltuja pikku lahjoja: sikarikoteloita, vöitä tai kukkaroita. Kihlausaikana valmistettiin myös lukemattomat määrät kapioita, nimikirjaimin koristettuja liinavaatteita ja muita kodin tekstiilejä tulevaa perheenemännyyttä varten. Häitä juhlittiin monta päivää. Ajan tavan mukaan varsinainen hääpuku oli musta, mutta kolmantena aamuna vihkimisen jälkeen kesäkuussa 1897 nuori morsian pukeutuu vaaleaan kolmannen päivän pukuunsa.

Kuva perusnäyttelyn Käsityössä elämän tuntu: Hyviin naimisiin-vitriinistä. Yleiskuva interiööristä jossa pääosassa on nainen kolmannen päivän hääpuvussaan. Puvun on valmistanut Kuopion Käsityöakatemian lopputyönä Ulla Kettunen. Puvun esikuvana on ollut Keski-Suomen museon kokoelmiin kuuluva kolmannen päivän hääpäivän puku, jonka museoon on lahjoittanut Pälvi Teppo. . Kuva: Suomen käsityön museo / Ismo Hannula 2000, K0867/0013
Yleiskuva interiööristä jossa pääosassa on nainen kolmannen päivän hääpuvussaan. Puvun on valmistanut Kuopion Käsityöakatemian lopputyönä Ulla Kettunen. Kuva: Suomen käsityön museo / Ismo Hannula 2000, K0867/0013
Vaakakuva ristipistoin ja laakapistoin merkatuista tilkuista ja hihansuusta. Alhaalla vasemmalla Ristipistoin koristellut TD-kirjaimet ja näiden yläpuolella osittain näkyvät TV kirjaimet. Oikealla on luonnonvalkoisesta pitsein somistettu puuvilla kankaasta valmistettu hihansuu. Hihansuuhun, juuri kalvosimen viereen on punaisella langalla laakapistoin kirjottu Eva, nimi on koristeltu alapuolelta lehvin. Tilkut ovat esillä perusnäyttelyn Käsityössä elämän tuntu Elämänkehä osion B1-Merkin aika vitriinissä. Kuva: Suomen käsityön museo / Ismo Hannula 2000, K0872/0011
Vaakakuva ristipistoin ja laakapistoin merkatuista tilkuista ja hihansuusta. Kuva: Suomen käsityön museo / Ismo Hannula 2000, K0872/0011

PITSEJÄ JA PAITOJA

Porvarisperheissä käytettiin runsaasti pitsejä, ja niitä valmistettiin nypläämällä, virkkaamalla, neulomalla, solmimalla, kutomalla kalaverkon tapaan tai ompelemalla. Pitsejä käytettiin lakanoiden, tyynyliinojen, nenäliinojen ja pöytäliinojen kaunistamiseen. Myös valkoisesta puuvillakankaasta tehdyt alusvaatteet, joihin vielä vuosisadan alussa kuuluivat paidat, sukat, korsetit, alushousut ja alushameet, koristeltiin pitseillä. Hämmästyttävä aika uhrattiin alusvaatteisiin, joita ei edes ollut tarkoitettu ulkopuolisten silmille. Kaikki muukin haluttiin piilottaa. Kaikille mahdollisille tavaroille ommeltiin suojuksia, jotka kirjailtiin näyttävästi: tyynyn päiväsuojus, kampa-, nenäliina-, yöpaitalaukku, pyykkipussi, kenkäpussi, lusikkalaukku…

Kuvassa kaksi korsettia jotka ovat lainassa Helsingin yliopiston museolta/entinen Suomen käsityönopettajaopistolta. Tukirakenteet korseteille tekivät yhdessä tekstiilikonservaattori Maria Peni ja konservointikeskuksen italialainen harjoittelija Fabiana Gorassini. Vasemmanpuoleisessa sinisessä korsetissa on napilla kiinnitettävät pitsipäällysteiset olkaimet, yläreunassa on myös pitsi vaaleansinisellä silkkinauhalla. Edestä nappikiinnitys ja takana erillinen kiristysnyöritys. Beige puuvillainen korsetti on olkaimeton. Yläreunassa vaaleanpunaisella silkkinauhalla koristeltu pitsi. Edessä kiinnitys viidellä hakasella. Edessä alhaalla kullanväriset koristesakset. Selässä kiristys nyöritys. Korsetit on kuvattu suoraan edestäpäin tummaa taustaa vasten. Kuva: Suomen käsityön museo / Ismo Hannula 2000, K0867/0021
Kuvassa kaksi korsettia jotka ovat lainassa Helsingin yliopiston museolta/entinen Suomen käsityönopettajaopistolta. Kuva: Suomen käsityön museo / Ismo Hannula 2000, K0867/0021

Sydäntä pysähdyttävimpiä ovat kuitenkin vuosisatoja vanhat merkkausliinat, joihin pikkutytöt vuosisatojen ajan harjoittelivat ompelutaitoa. Niiden vakiokuvioita olivat ristipistoin ommellut aakkoset ja numerot, jotka olivat välttämättömiä lukemisen ja laskemisen alkeita. Lisäksi kirjottiin vuosilukuja, monogrammeja, kukkia, kukkaseppeleitä, lintuja, leijonia, koiria, tiimalaseja, ankkureita, ristejä, sydämiä, avaimia, kruunuja, joita sitten aviovaimoina voitiin toistaa kirjottaessa liinavaatteita. 1900-luvulla merkkausliinat pelkistyivät koulujen käsityönopetuksessa pistoharjoitustilkuiksi – upeita taidonnäytteitä nekin.

Kokokuva merkkausliinasta, joka on esillä perusnäyttelyn Käsityössä elämän tuntu, D5a - vitriinissä eli Pitsiä ja paitoja. Merkkausliina tehty luonnonvalkealle pellavapalttinalle ristipisto ompelein. Liinan yläosassa on aakkoset ja erillisiä nimikirjaimia PA, AA ja L.I.V. ja 1849. Merkkausliinan reunoja kiertää ornamenttirivistö ja edellämainittut kirjainyhdistelmät on ympäröity lehväornamentein. Vasemmalla puolella vuosilukua 1849 on koirankuva ja oikealla puolella rapu. Vuosiluvun alapuolella on pieniä kuvioaihelmia: oksat, perhonen, kastelukannu, ruusunkukka ja lahja. Vuosiluvun yläpuolella kukka-asetelma. Kuva: Suomen käsityön museo / Ismo Hannula 2000, K0867/0026
Merkkausliina tehty luonnonvalkealle pellavapalttinalle ristipisto ompelein. Kuva: Suomen käsityön museo / Ismo Hannula 2000, K0867/0026

Liittyvät taitajat
Liittyvät näyttelyt tai julkaisut