Käsityössä elämän tuntu (2001)

Omin käsin tehty

Mitä käsityö on: kotona tehtävää käsityötä, harrastusta, kursseja

Mistä malli

Eri lehtien ompelu- ja neulemallit vaikuttavat katukuvaamme. Lukijat ovat löytäneet mallin niin arjen kuin juhlankin pukemiseen Suuresta käsityölehdestä (ennen Suuri Käsityökerho) jo vuodesta 1974. Valmiit kaavat ja ohjeet ovat antaneet monelle vähänkin ompelua harrastaneelle varmuuden ommella vaatteensa itse. Taitavat ompelijat soveltavat lehden mallit tarpeisiinsa sopiviksi. Vuosien mittaan Suurella Käsityölehdellä on ollut kymmeniä kotimaisia mallisuunnittelijoita, mutta se on tuonut mallistoja  myös keskieurooppalaisilta suunnittelutoimistoilta. Housun lahkeiden tai hameen helman pituudet ja leveydet vaihtelevat, materiaalit ja värit muuttuvat lähes joka syksy ja kevät, mutta ihmisten tarve tehdä asusteita ei häviä.

Vasemmalla sinikukallinen naisten leninki, jonka on tehnyt Suuren Käsityölehden ohjeiden mukaan Äetsäläinen Paula Laakso. Keskellä on Raija Mannisen valmistama morsiustytön leninki, jonka malli on myös Suuresta Käsityölehdestä. Kyseisen morsiustytön leningin mallin on suunnitellut vuonna 1991 Raisiolainen Kristiina Mäkelä. Lehdessä esitelty Mäkelän suunnittelema ja ompelema mekko on vitriinissä taempana. Alhaalla oikealla on morsiustytön pukuun kuuluva pussukka. Kuva: Suomen käsityön museo / Ismo Hannula 2000, K0871/0034
Vasemmalla sinikukallinen naisten leninki, jonka on tehnyt Suuren Käsityölehden ohjeiden mukaan Äetsäläinen Paula Laakso. Keskellä on Raija Mannisen valmistama morsiustytön leninki, jonka malli on myös Suuresta Käsityölehdestä. Kuva: Suomen käsityön museo / Ismo Hannula 2000, K0871/0034
Kuva: Suomen käsityön museo / Eija Puskala.
Kuva: Suomen käsityön museo / Eija Puskala.

Ihan itse tehty

Käsiä kutkuttava tekemisen halu saa usein muodon valmiista mallista. Kaunis työ herättää halun kokeilla itsekin. Muiden töistä poimitaan parhaat palat omiin töihin sovellettaviksi. Koulusta ja kursseilta on käsitöistä kiinnostunut saanut oppia, malleja ja innostusta. Malleja on myös kaupattu niin valmiiksi kankaalle painettuina kuin työpiirrustuksina, lehdissä ja kirjoissa. Malleja ovat piirtäneet taiteilijat ja suunnittelijat, ja kansanperinnettä on suositeltu arvokkaana esikuvana. Kansan kauneudentajua on haluttu kohottaa. Silti myös saksalaiset ruusumallit ja nostalgiset pyyheliinapeitot löytävät yhä tiensä sydämiimme. Kauneus on edelleen katsojan silmässä.

Kuvassa on Irja Koskenohin Kullaan Kosken kansakoulussa 1927 valmistama huoneentaulu. Valkaisemattomassa pellavapohjaisessa huoneentaulussa on päivänkakkara-aiheisia koristeita ja oranssilla nimikoitu teksti: Kaiu, kaiu kaikille: ostettu oot syntinen! Huoneentaulun reunoihin on ommeltu luumunvärisestä puuvillapomsista 4,5 cm leveä kehys. Kuva: Suomen käsityön museo / Mikko Kalavainen 2001, K0894/0063
Kuvassa on Irja Koskenohin Kullaan Kosken kansakoulussa 1927 valmistama huoneentaulu. Kuva: Suomen käsityön museo / Mikko Kalavainen 2001, K0894/0063

Roolin mukaan

Yht´äkkiä näet metsässä keskiaikaisen aatelisen, keijun tai örkin. Näetkö unta? Ei, vaan olet joutunut keskelle live-roolipeliä. Soturi‑ tai aatelishahmolla on yllään itse tehty, useita kiloja painava ketjupaita, keijulla tai linnanneidolla taas upea keskiaikaista tyyliä jäljittelevä puku. Osa larppaajista on taitavia maskeeraajia  ja näin syntyvät hahmojen tarvitsemat suipot korvat, vinot silmät tai muhkeat parrat. Li­veroolipelaaminen eli larppaus on helpoin käsittää improvisaatioteatteriksi, jossa näyttelijöille eli hah­moille annetaan kuvaus roolihenkilöistään, suuntaviivat toimintaan, mutta ei valmista käsi­kirjoitusta. Yleensä kuvitteelliseen maailmaan sijoittuvien tapahtumien tunnelma pyritään luomaan rekvisiitan avulla.

Lähikuva rengaspaidasta ja tunikasta. Perusnäyttelyn Käsityössä elämän tuntu perusnäyttelyn A1 Roolin mukaan vitriinissä on esillä tietyntyyppisissä roolipeleissä käytetty asukokonaisuus. Asuun kuuluu viininpunertava tunika, rautalangasta Tapani Saarisen käsin valmistama rengaspaita, siivet jotka on valmistettu ohuesta kankaasta ja rautalangasta ja tehdastekoinen vyö. Kuvassa oleva rengaspaita oli lainassa Tapani Saariselta. Kuva: Suomen käsityön museo / Ismo Hannula 2000, K0871/0002
Lähikuva rengaspaidasta ja tunikasta. Perusnäyttelyn Käsityössä elämän tuntu perusnäyttelyn A1 Roolin mukaan vitriinissä on esillä tietyntyyppisissä roolipeleissä käytetty asukokonaisuus. Asuun kuuluu viininpunertava tunika, rautalangasta Tapani Saarisen käsin valmistama rengaspaita, siivet jotka on valmistettu ohuesta kankaasta ja rautalangasta ja tehdastekoinen vyö. Kuvassa oleva rengaspaita oli lainassa Tapani Saariselta. Kuva: Suomen käsityön museo / Ismo Hannula 2000, K0871/0002

Nyt nappaa

Valmiit perhot ovat kuin taideteoksia. Streameri, bomberi, spigotti; salakieli avautuu vain asiaan vihkiytyneille. Perhot miesporukan puheenaiheena kuuluvat asiaan, toisin on pitsimallien laita. Jo 1800-luvun lopulla Suomeen tullutta perhokalastusta pidettiin ylempien luokkien huvina. Viime vuosina yleistynyttä perhonsidontaa harrastavat kaikki, ikään ja sukupuoleen katsomatta. Aloittelija pääsee perhonsidonnan kiehtovaan maailmaan kurssien avulla tai itse opiskellen: tarjolla on sidontaoppaita ja välinepakkauksia. Tälläkin alalla taiturit ovat jo lähes ammattilaisia.  Suomalaiset ovat sijoittuneet viime vuosina kärkisijoille perhonsidonnan PM – ja MM-kisoissa. Sarjoja on tarjolla yleisestä luokasta lohiper­hoihin.  Tuomarin sijaan perhon lopullinen ja paras arvostelija on aina villi luonnonkala.

PERHO Studio, lähikuva March Brown-nimisestä taimenperhosta. Kuvan perholla Tuomo Pietarinen on voittanut 1986 Suomen mestaruuden. Kuva: Suomen käsityön museo / Kari Flinkman 1998, K0851/0008
PERHO Studio, lähikuva March Brown-nimisestä taimenperhosta. Kuvan perholla Tuomo Pietarinen on voittanut 1986 Suomen mestaruuden. Kuva: Suomen käsityön museo / Kari Flinkman 1998, K0851/0008

Unelmanukke

”Unelmani täyttyisi, jos työni olisi nuken tekoa”. Nukenteko on harrastus, joka on monelle aikuiselle samalla leikkiä ja totta. Posliininuken monivaiheinen valmistusprosessi avautuu harrastajille vähitellen. Kun nuken tekee alusta loppuun itse, tarvitsee niin käsityöläisen kuin taiteilijan taitoja – kymmenet tekniikat on oltava hallinnassa. Suomessa nukkeharrastus aloitti 1960- ja 70-luvuilla kasvunsa, jolle ei näy rajoja vieläkään. Nukkeja keräillään ja tehdään monista eri materiaaleista. Nukentekotaidoilla kilpaillaan. Pidemmälle ehtineet voivat suorittaa erilaisia kansainvälisiä nukkealan tutkintoja, kuten Jyväskyläläisen Piitu Nykoppin suorittama Grand Master of Dollmaking – tutkinto ja Master of Education -arvo. Unelma voi muuttua todeksi.

Lähikuva kolmesta posliinipäästä, jotka ovat esillä perusnäyttelyn Käsityössä elämän tuntu A1 Unelmanukke vitriinissä. Päät on museolle lahjoittanut nukketaiteilija Piitu Nykopp. Vasemmalta lukien kuvassa ovat hiomaton posliininuken pää, pehmytpoltettu pää ja posliinipoltettu pää. Kuva: Suomen käsityön museo / Ismo Hannula 2000, K0871/0007
Lähikuva kolmesta posliinipäästä, jotka ovat esillä perusnäyttelyn Käsityössä elämän tuntu A1 Unelmanukke vitriinissä. Päät on museolle lahjoittanut nukketaiteilija Piitu Nykopp. Vasemmalta lukien kuvassa ovat hiomaton posliininuken pää, pehmytpoltettu pää ja posliinipoltettu pää. Kuva: Suomen käsityön museo / Ismo Hannula 2000, K0871/0007

Tilkuista tarina

Tilkkupeitoista on luettu oman perheen tarinaa – isän paitakankaan jäänteitä, siskon rippikoulumekko menneiltä vuosilta. Yhteisempää tarinaa ovat suurten kankaanvalmistajien kuten Marimekon ja Finlaysonin tilkut. Nyt tilkkuilu on ilmaisukeino, joka antaa jokaisen kertoa oman tarinansa. Yksi ompelee elämäntarinansa niistä tarpeista mitä kotona on. Toinen etsii ja hankkii kaukaakin sopivat tilkut, ehkäpä värjääkin, omaan tarinaansa sopiviksi. Kolmannelle tilkkutyön tekeminen voi olla peitetarina – yhdessä ololle.  Oma kertomus – kangastus – jaetaan toisten kanssa kansainvälisissä näyttelyissä. Jokainen tarina on kertojansa näköinen: luomisen tuskaa, värien leikkiä ja tekemisen riemua.

Kuva perusnäyttelyn Käsityössä elämän tuntu A2 Tilkuista tarina vitriinistä. Kuvassa keskellä ompelukone, joka kuuluu museon omiin kokoelmiin.Ompelukoneen vieressä Terttu Vasaman tekemä voimakkaan puna-sinertävä sävyinen tilkkutyö. Taustalla Jyväskyläläisen Maarit Knuuttilan suunnittelema, tekemä ja palkittu tilkkutyö Pumpulitekstari (SKM 1231), jonka päävärit turkoosin sininen, oranssin keltainen. Oikealla edessä ompeluvälineitä, mm. lankaa ja neuloja museon omista kokoelmista. Kuva: Suomen käsityön museo / Ismo Hannula 2000, K0871/0009
Kuva perusnäyttelyn Käsityössä elämän tuntu A2 Tilkuista tarina vitriinistä. Kuvassa keskellä ompelukone, joka kuuluu museon omiin kokoelmiin.Ompelukoneen vieressä Terttu Vasaman tekemä voimakkaan puna-sinertävä sävyinen tilkkutyö. Taustalla Jyväskyläläisen Maarit Knuuttilan suunnittelema, tekemä ja palkittu tilkkutyö Pumpulitekstari. Kuva: Suomen käsityön museo / Ismo Hannula 2000, K0871/0009

Liittyvät tekniikat
Liittyvät taitajat
Liittyvät näyttelyt tai julkaisut