Vaihtuviin näyttelyihin kuului myös Suomen eri alueiden käsi- ja taideteollisuusyhdistysten ja oppilaitosten sekä alan järjestöjen ja yritysten näyttelyitä.
Esimerkiksi näyttely Rasat ja Roirit edusti Etelä-Pohjanmaan kotiteollisuusyhdistystä. Täysin purjein -näyttelyn järjestäjät Turunmaan kotiteollisuusyhdistys ja Åbolandshemslöjdsförening toivat tuulahduksen Turun saaristosta: esillä oli mm. kirjoneuleita, saaristolaisaiheisia kelloja sekä veneiden ja laivojen pienoismalleja. Kaunista ja käytännöllistä, kirjoitti museota jatkuvasti seurannut käsi- ja taideteollisuudesta kiinnostunut legendaarinen kulttuuritoimituksen päällikkö Anja Penttinen sanomalehti Keskisuomalaisessa 1986. Kuopion käsi- ja taideteollisuusoppilaitos esitteli opiskelijoiden tekemää teatteripuvustusta ja Fredrika Wetterhoffin kotiteollisuusopettajaopisto tietokoneella tehtyjä neule- ja kangasmalleja.
Kotiteollisuusalan järjestöjä edustivat Suomen kotiteollisuusliiton, Kätsän, Taikon ja Ornamon näyttelyt, yritysten näyttelyitä mm. Vuorelma Oy:n ja Kotivilla Oy:n näyttelyt. Yksityisten käsityöläisten näyttelyistä mainittakoon Markku Kososen ja Ritva Puotilan kaunis yhteisnäyttely Puusta ja paperista sekä keskisuomalaisen Riitta Hytönen-Pasasen mielenkiintoinen kuvakudosnäyttely. Salmilaisen evakon Johannes Ivakon Mies ja Puukko näyttelyssä oli pienoisveistoksia maalaiselämästä. Samantapainen entisajan elämän esittely on jatkunut vielä nykyisinkin yleisön rakastamissa museon jouluikkunoissa nukketaiteilijoiden toteuttamana.