Käsityössä elämän tuntu (2001)

Suomalainen luonto

Mitä luonto tarjoaa: materiaalia, ideoita, värejä, muotoja

Keväthuuma

Ihminen on aina tarvinnut koreja ja kuljettimia ravintonsa keräämiseen, kuljettamiseen ja säilyttämiseen. Edelleen korissa säilytetään ja kuljetetaan sekä asioita että kannanottoja ympäristön puolesta. Luonnonmateriaalien kerääminen on hidasta työtä ja harvalla on omaa metsää, mistä raaka-aineita voisi ottaa. Pajun niin kuin muidenkaan luonnonmateriaalien kerääminen ei tapahdu kalenteria seuraamalla vaan luonnon rytmin mukaan. Kun mahla nousee on oikea – ohi kiitävä – hetki kerätä pajut kuorittavaksi tai kiskoa tuohi punottavaksi. Keski-Euroopasta levinnyt luonnonmateriaaleja ja ekologisuutta korostava trendi on lisännyt uudelleen suomalaistenkin materiaalien käyttöä, kasvatusta, keruutta ja välitystoimintaa.

Pystykuva perusnäyttelyn Käsityössä elämän tuntu C1 Keväthuumaa vitriinistä. Vitriinissä on pääasiassa punomalla valmistettuja koreja ja kantovälineitä. Edessä vasemmalla pajusta punotut nukenvaunut. Taustalla vanerista ja massiivikoivusta valmistettu ns. Kuku-tuoli, jossa koirakuvioinen koristelu. Kuva: Suomen käsityön museo / Ismo Hannula 2000, K0887/0001
Pystykuva perusnäyttelyn Käsityössä elämän tuntu C1 Keväthuumaa vitriinistä. Vitriinissä on pääasiassa punomalla valmistettuja koreja ja kantovälineitä. Edessä vasemmalla pajusta punotut nukenvaunut. Taustalla vanerista ja massiivikoivusta valmistettu ns. Kuku-tuoli, jossa koirakuvioinen koristelu. Kuva: Suomen käsityön museo / Ismo Hannula 2000, K0887/0001

Vuodenkierto: kevät

Aamulla,
kun yöllä on satanut,
menemme metsään, järven rantaan
ja poimimme muistiin
märän maan hajut.

Risto Rasa / Metsän seinä on vain vihreä ovi 1974

Kevät ei tule tiettynä päivänä eikä kevään tulopäivää kerrota tv-uutisissa. Eri paikkakunnille se saapuu eri viikkoina, eri päivinä ja ihmiset lukevat luonnon merkkejä eri tavoin, eri lähteistä. Maanviljelijälle lämmön ja valon lisääntyminen, jäiden lähtö, kasvukauden alku, sadon valmistuminen, ja lumen tulo vaikuttavat siihen, milloin eri työvaiheet aloitetaan ja milloin niiden pitää olla valmiina. Kaupunkilaisen vuoden kierron rytmittävät koulujen lomat. 

Onko sinulle kevään merkki: räystäistä tippuva vesi, tulvavesi pelloilla, auringonpaiste likaisissa ikkunoissa, vasta valmistunut käsinkudottu kangas vai pajunkissat pääsiäisen tienoilla? Jonain yönä jäät kuitenkin katoavat: sohvapöytä täyttyy puutarhalehdistä ja tuuli lennättelee puutarhassa jo kertaalleen lakaistuja lehtiä. Multa tuoksuu kutsuvasti.

Vaakakuva Tuula Launosen tekemästä Olkikanasta. Olkikana on esillä museon perusnäyttelyssä Käsityössä elämän tuntu C1-Keväthuumaa vitriinissä. Kana on kooltaan noin 30 cm korkea ja se on kuvattu sinistä taustaa vasten. Kuva: Suomen käsityön museo / Ismo Hannula 2000, K0887/0002
Vaakakuva Tuula Launosen tekemästä Olkikanasta. Olkikana on esillä museon perusnäyttelyssä Käsityössä elämän tuntu C1-Keväthuumaa vitriinissä. Kana on kooltaan noin 30 cm korkea ja se on kuvattu sinistä taustaa vasten. Kuva: Suomen käsityön museo / Ismo Hannula 2000, K0887/0002

Kesäloma

Kesäloma ei ole vain kuukausi kalenterissa, se on uusi elämä – ainakin niin toivomme joka vuosi. Luonnosta ja käsillä tekemisestä nautitaan kesämökin laiturilla. Rantaan ajautunut puunkappale innoittaa veistelyyn ja aikakausilehdet tarjoavat innokkaasti malleja kesäkäsitöihin. Saunan lämmittäjä hakkaa puut, tekee vihdan, vuolee makkarakepit. Rantasaunan tuoksu, leppeä tuuli, peilityyni järvi, lokin kirkuna, hyttysen ininä juuri ennen nukahtamista, nuotion savu silmissä, palanut nahka olkapäissä – osa luontokokemuksiamme, joita siirrämme albumeihin. Mieleen painetaan myös niittykukkien väri ja muoto, jotka myöhemmin painetaan tai kirjotaan kankaalle.

Lähikuva tekstiilitaiteilija Taina Kontion valmistamasta ja suunnittelemasta Morsian-nimisestä silikonisukasta (1286). Kuvassa on sukan kärkiosa, jossa varpaiden kärki on kuva-alan oikeassa alareunassa. Sukka on valmistettu silikonista ja siihen on kiinnitetty kuivattuja päivänkakkaroita. Kuva: Suomen käsityön museo / Ismo Hannula 2000, K0887/0016
Lähikuva tekstiilitaiteilija Taina Kontion valmistamasta ja suunnittelemasta Morsian-nimisestä silikonisukasta (1286). Kuvassa on sukan kärkiosa, jossa varpaiden kärki on kuva-alan oikeassa alareunassa. Sukka on valmistettu silikonista ja siihen on kiinnitetty kuivattuja päivänkakkaroita. Kuva: Suomen käsityön museo / Ismo Hannula 2000, K0887/0016

Vuodenkierto: kesä

Puut sirisevät.
Istun tässä ja kuuntelen,
mitä maisema puhuu
puuta, heinää.

Risto Rasa/ Kulkurivarpunen 1973

Kesäisin palataan lapsuuden maisemiin tai mökille, huomataan maiseman muuttuneen puiden kasvaneen tai kaadetun. Jokainen vaalii omaa mielimaisemaansa – tai mielenmaisemaa. Valoisan kesäyön toiminta ja tuoksut halutaan tallettaa. Juhannus ollaan ehdottomasti luonnonhelmassa, jos sitten ei olla hääjuhlassa.

Lähikuva ruostumattomasta teräksestä valmistetusta grillistä, pihagrillistä perusnäyttelyn Käsityössä elämän tuntu C2 kesälomavitriinissä. Grillin päällä on tekstiilitaiteilija Maisa Turunen-Wiklundin paperista valmistama Juhannusruusu ja grillin sisällä on olut- ja siideritölkkejä. Taustalla on Mika J. Niemisen kuvaama mäntymetsäkuva. Kuva: Suomen käsityön museo / Ismo Hannula 2000, K0887/0013
Lähikuva ruostumattomasta teräksestä valmistetusta grillistä, pihagrillistä perusnäyttelyn Käsityössä elämän tuntu C2 kesälomavitriinissä. Grillin päällä on tekstiilitaiteilija Maisa Turunen-Wiklundin paperista valmistama Juhannusruusu ja grillin sisällä on olut- ja siideritölkkejä. Taustalla on Mika J. Niemisen kuvaama mäntymetsäkuva. Kuva: Suomen käsityön museo / Ismo Hannula 2000, K0887/0013
Kuvassa punaisia ja sinisiä kirjottuja kukkia pöytäliinassa tms. Kuva: Suomen käsityön museo / Eija Puskala
Kuvassa punaisia ja sinisiä kirjottuja kukkia pöytäliinassa tms. Kuva: Suomen käsityön museo / Eija Puskala

Syyskiireet

Syksyllä on kiire korjata kesänsato. Palaamme aikaan, jossa kello mittaa kiireen – koulut, työt ja erilaiset harrastukset alkavat. Harrastuskauden aloittaa kasvivärjäyskurssi. Kesän aikana kerätyistä kasveista, sienistä ja kävyistä keitetään värjäysliemi villalangoille: keltaista, vihreää, ruskeaa… Itse kerätyissä materiaaleissa tuoksut, tunnut ja koetut kesän elämykset ovat voimakkaasti läsnä. Luonnosta otamme myös värien nimitykset, vaikka koemmekin ne eri tavoin: taivaan sininen, sammaleen vihreä, oljen keltainen…Pimenevien iltojen myötä katselemme kotiamme kulloistenkin sisustustrendien valossa: kesällä kerätyistä luontokokemuksista ovat muodikkaimmat ja saavat näkyä – muut piilotamme kaappeihin ja autotalliin.

Kuvassa Kristiina Korpelan 1996 valmistama teos Näky. Teos on pyöreä vatimainen punainen kulho, pinnoitettu kuivatuilla pihlajanmarjoilla, ripustettuna kattoon ja sen pohjasta virtaa useita pitkiä pihlajanmarja-helminauhoja alas. Kuva: Suomen käsityön museo / Eija Puskala, K0787/0006
Kuvassa Kristiina Korpelan 1996 valmistama teos Näky. Teos on pyöreä vatimainen punainen kulho, pinnoitettu kuivatuilla pihlajanmarjoilla, ripustettuna kattoon ja sen pohjasta virtaa useita pitkiä pihlajanmarja-helminauhoja alas. Kuva: Suomen käsityön museo / Eija Puskala, K0787/0006

Vuodenkierto: syksy

Vuoden kierrossa 
toistensa kaltaisina
syksyn viimeiset
ja kevään ensimmäiset:
auringonkeltaisina.

Risto Rasa/Taivasalla 1987

Kesä on huomaamatta ohi, uintivedet jäähtyvät. Vene käännetään nurin, mökki laitetaan talvikuntoon. Syksyn kuulas valo kirkastaa luonnon ennestäänkin hehkuvia värejä. Kolea syyssade ajaa sisälle, järjestelemään kuivakukkasatoa. Räntäsateisella syyslomalla tai pyhäinmiestenpäivänä näytetään sukulaisille aurinkoisia kesälomakuvia.

Lähikuvassa Sirkka Könösen Saniainen, koneneulottu kirjoneuletakki; villatakki 1997. Värikkään takin väreinä on sinivioletti ja vihreä. Kirjontakuviona on saniaisaihe. Takki on kaulukseton, pääntie on kantikas ja pieni. Kuva: Suomen käsityön museo / Eija Puskala, K0794/0026
Lähikuvassa Sirkka Könösen Saniainen, koneneulottu kirjoneuletakki; villatakki 1997. Värikkään takin väreinä on sinivioletti ja vihreä. Kirjontakuviona on saniaisaihe. Takki on kaulukseton, pääntie on kantikas ja pieni. Kuva: Suomen käsityön museo / Eija Puskala, K0794/0026

Talven valo

Viime vuosisadan vaihteessa erilaiset luonnonaiheet, männynoksat, kävyt, karhut, oravat, ketut olivat suosittuja koristeaiheita rakennuksissa ja taidekäsitöissä. Koristeaiheiden lisäksi metsästä haettiin myös materiaali. Talvisessa metsässä liikkuessa metsästettiin ja tarkkailtiin puiden muotoja. Etsittiin suoraa oksatonta puuta suksipuuksi, luonnonväärää kelkkojen ja rekien jalaksiksi. Jatkamalla luonnon aloittamaa muotoilua esineistä saatiin lujia ja kestäviä ilman liitoksia. Eläimistä saatiin lämmittäviä turkisvaatteita ja nahkoja jalkineiksi. Lumessa liikkuminen edellyttää edelleen suksia, lumikenkiä, kelkkoja ja lämpimiä kenkiä ja vaatteita, joita kuvioidaan luontoaihein – kettutytöt lämmittelevät revontulilla.

Kuvassa osa museon perusnäyttelyn Käsityössä elämän tuntu C4 Talven valoa-vitriiniä. Taustalla täytetty kettu, vieressä vasemmalla Marjo Aavin valmistama huovutettu pehmolelu kettu ja edessä Sirkka Könösen Kettu-villapaita. Kuva: Suomen käsityön museo / Ismo Hannula 2000, K0887/0036
Kuvassa osa museon perusnäyttelyn Käsityössä elämän tuntu C4 Talven valoa-vitriiniä. Taustalla täytetty kettu, vieressä vasemmalla Marjo Aavin valmistama huovutettu pehmolelu kettu ja edessä Sirkka Könösen Kettu-villapaita. Kuva: Suomen käsityön museo / Ismo Hannula 2000, K0887/0036
Koirannahkakintaat kuvattuna sinistä taustaa vasten. Kintaat ovat esillä perusnäyttelyssä Käsityössä elämän tuntu vuodenaika C4 eli Talven valoa-vitriinissä. Kuva: Suomen käsityön museo / Ismo Hannula 2000, K0862/0060
Koirannahkakintaat kuvattuna sinistä taustaa vasten. Kintaat ovat esillä perusnäyttelyssä Käsityössä elämän tuntu vuodenaika C4 eli Talven valoa-vitriinissä. Kuva: Suomen käsityön museo / Ismo Hannula 2000, K0862/0060

Vuodenkierto: talvi

Lumipuista kauneimmat ovat omenapuut.
Sateista hiljaisin on lumisade.
Luistavin, loistavin ura on latu.
Huudoista turhin huudetaan hankien takaa.

Risto Rasa/Taivasalla 1987

Talvi antaa odottaa itseään. Joulu tulee aina kalenterin mukaan, on kiire ostaa tai valmistaa käsintehty joulu. Pohjoisempana lumi yksinkertaistaa maiseman, jonka vähäinen valo vielä vahvistaa. Pakkanen paukkuu pihan puissa ja kangaspuissa. Aamuisin jäniksen valkokirjontaa omenapuun ympärillä. Toivottavasti lumi lentää suksien alla talvilomalla.

Kuvassa sinistä taivasta vasten kuvattu luminen mänty. Männystä näkyy vain osa. Kuva on otettu alhaalta ylöspäin, sammakkoperspektiivistä. Kuva: Suomen käsityön museo / Mika J. Nieminen, K0868/0006
Kuva: Suomen käsityön museo / Mika J. Nieminen, K0868/0006

Liittyvät tekniikat
Liittyvät taitajat
Liittyvät näyttelyt tai julkaisut