Nykypäivä talteen

Riiminka Design tekee tuotteita naisille

– ”Yritämme joka vuosi kehittää toimintaamme. Joka vuosi otetaan jokin asia, jota viedään hiukan eteenpäin.”

Riiminka Design on jyväskyläläinen, kahden sisaruksen perustama jyväskyläläinen yritys. Riimingan perustivat vuonna 2003 Minna Ollikainen ja Kati Karkkonen. Riiminka valmistaa naisten ja lasten vaatteita sekä asusteita.

Idea lähti liikkeelle sisarusten tehdessä yhdessä joululahjoja. Yritystoiminta lähti käyntiin kiertämällä erilaisia messuja ja kauppakeskuksia, joissa Riimingalla oli oma myyntipöytä. Ollikainen on koulutustaustaltaan tekstiiliartenomi kudontapuolelta ja Karkkonen puolestaan lähihoitaja. Kumpikaan ei ollut siis saanut varsinaista koulutusta Riimingan kaltaiseen toimintaan, mutta he ovat oppineet yrittäjyyttä käytännön kautta.

Riimingan tuotteiden tärkein kohderyhmä ovat kaikenikäiset naiset. Kohderyhmää yhdistää samanlainen ajatusmaailma, ei niinkään ikä. Ollikainen ja Karkkonen uskovat tuotteidensa suosion nojaavan niiden persoonallisuuteen. Ne erottuvat selkeästi Riimingan omiksi tuotteiksi, eivätkä ole massatuotantoa. Myös ekologisuus on kuluttajille tärkeää ja sitä tiedustelevat silloin tällöin myös Riimingan asiakkaat. Riimingan tuotteista tekee ekologisia se, että ne valmistetaan Suomessa, reiluissa työolosuhteissa ilman pitkiä rahtikuljetuksia. Tuotteisiin tarvittava pellava joudutaan kuitenkin tuomaan Itä-Euroopasta, sillä pellava ei menesty Suomessa.

Riiminkalaiset suunnittelevat uusia tuotteita kahdesti vuodessa: tammikuussa kevättä varten ja kesäkuussa syksyä varten. Tarkoituksena olisi suunnitella kevään mallistoa jo joulukuussa, mutta koska joulukuu on käsityöyrittäjälle kiireisintä aikaa, suunnittelu siirtyy käytännössä tammikuulle. Parhaat ideat tulevat suoramyyntimessuilta, jossa asiakkailta saa palautetta ja muiden yrittäjien tuotteisiin on helppo tutustua.

Riiminka työllistää yrittäjäkaksikon lisäksi kaksi muuta työntekijää, vaatesuunnittelijan ja artesaanin. Lisäksi heillä on toisinaan harjoittelijoita eri oppilaitoksista. Työnjako on selkeä: Karkkonen ideoi ja ompelee, Ollikainen organisoi työlistoja, vastaa sähköposteihin, leikkaa kankaat ja on vastuussa kirjallisista töistä. Riimingan kuviot suunnittelee yksi työntekijöistä, mutta kokonaisuudessaan ideointiin ja suunnitteluun osallistuvat kaikki työntekijät.

Karkkonen ja Ollikainen pitävät markkinointia yrittäjälle tärkeänä kykynä, samoin kuin sosiaalisuutta ja rohkeutta tuoda itseään esille. Heidän mielestään luovuuden ja yrittäjyyden yhteensovittaminen on haastavaa, mutta ei suinkaan mahdotonta. Mieleisten töiden lisäksi täytyy tehdä itselle vieraitakin töitä, eikä hurjimpia ideoita voi aina toteuttaa. Tuotteen valmistamisessa on kyse kompromisseista luovuuden ja realiteettien välillä.

Tulevaisuuden tavoitteina on verkostoituminen muiden yrittäjien kanssa. Tuotevalikoimaa ei ole suunnitelmissa laajentaa, mutta sitä uudistetaan kysynnän ja uusien ideoiden mukaan.

Tekijät: Anu Alapartanen, Taru Hokkanen ja Tiina Venäläinen
ajankohta: 2011

Kuvia

Avaa valokuva täysikokoiseksi napsauttamalla kuvaa.