Nykypäivä talteen

Polkupyörien kustomointi on uuden luomista

– ”Kun aloitin, tein itselleni lupauksen, että en tee kahta samanlaista pyörää.”

26-vuotias logistiikkainsinööriopiskelija Janne Koivuvaara harrastaa polkupyörien kustomointia eli yksilöllisten polkupyörien suunnittelua ja valmistusta alusta loppuun. Kustomointi saatetaan joskus erheellisesti sekoittaa tuunaukseen. Tuunaamisessa polkupyörä on kuitenkin yleensä hankittu valmiina ja siihen tehdään joitain muutoksia itse. Kustomoinnissa puolestaan on kyse pyörän rakentamisesta alusta alkaen itse, rungon taivuttamista myöten.

Harrastus alkoi maastopyörien korjailusta isän ohjauksessa. Mielenkiinnon herättyä Koivuvaara päätti kokeilla polkupyörän rakentamista itse. Ensimmäiset runkoputket hän taivutti kerrostalon rappukäytävässä portaikossa, roikkumalla rautatangosta. Käsityötaustaa omaavat vanhemmat ovat kannustaneet häntä kokeilemaan ja yrittämään.

Ideat polkupyöriin tulevat arkipäiväisissä tilanteissa ympäristöstä, esimerkiksi ohi kiitävän uuden automallin hienoista linjoista. Vuodessa Koivuvaara valmistaa noin 5-6 pyörää. Rakentamisen alkuvaiheessa tehdään taustatyötä eli suunnitellaan ja etsitään internetin kautta osia pyörään. Luonnos piirretään ensin vapaalla kädellä A4-paperille ja siirretään seuraavaksi millimetripaperille 1:10-mittakaavassa. Siitä tehdään vielä koordinaatistokuva, joka siirretään 1:1-mittakaavaan ja putket taivutetaan sen mukaan.

Jyväskylässä Koivuvaara suunnittelee ja piirtää pyörät sekä taivuttaa runkoputket putkentaivuttimella. Työpaikallaan hän saa tehdä putkien sovitukset. Hän kasaa pyörät kotipaikkakunnallaan Kurikassa, jossa vanhempien luona sijaitsee oma paja. Rautaa hän hakee Kuusakosken kierrätyspisteestä Jyväskylässä. Erityistä ekologista aatetta ei Koivuvaaralla pyöräharrastuksen taustalla ole, mutta hän korostaa kuitenkin, että esimerkiksi rikkinäisen polkupyörän voi itse korjata tai korjauttaa, eikä aina tarvitse ostaa uutta.

Koivuvaaralle tärkeitä asioita ovat tekemisen ilo ja pyörien uniikkius. Hän nauttii onnistumisen riemusta, joka palkitsee, kun pyörä on monen mutkan, väännön ja ongelmakohdan jälkeen valmis. Hän ei halua tehdä kahta samanlaista pyörää eikä kopioita toisten pyöristä, ei edes tilauksesta. Pyöriä valmistuu sekä omien suunnitelmien mukaan että tilaustyönä, jolloin pyörä suunnitellaan asiakkaan toiveiden pohjalta. Usein pyörät kuitenkin löytävät omistajansa, vaikka ne eivät tilaustöitä olisikaan. Myynti ei ole pääasiallinen tarkoitus, vaan Koivuvaara käyttää tulot usein uuden pyörän rakentamiseen ja harrastuksen jatkamiseen. Tärkeä väylä pyörien esittelylle ja myynnille ovat internetin polkupyöräfoorumit ja muut sivustot, joilla pyöriään ja niiden valmistusvaiheita voi esitellä. Myös ideoita omien pyörien kustomointiin voi löytää internetin kautta.

Pelkkää puuhastelua harrastus ei Koivuvaaralle ole, vaan hänelle on tärkeää kehittyä jatkuvasti. Hänen oma keksintönsä on tietynlainen etuhaarukka, joka on kiinni navassa vain pyörän toiselta puolelta, kun se tavallisesti kiinnittyy kahdelta puolelta. Haasteena pyörien kustomoinnissa on esteettisten mieltymysten ja teknisten lainalaisuuksien yhdistäminen. Menestystä on tullut Vapriikin Velomania – pyörällä halki aikojen -näyttelyn (2008) tuunattujen pyörien kilpailusta, jossa Koivuvaara sijoittui jaetulle toiselle sijalle.

Mahdollisena seuraavana askeleena rakentamisen ja kustomoinnin parissa hän näkee moottoripyörät.

Tekijät: Anni Ilves
ajankohta: 2011

Kuvia

Avaa valokuva täysikokoiseksi napsauttamalla kuvaa.