Intohimo käsillä tekemiseen johdatti Marja-Leena Tenhusen hattuvalmistajaksi. Hän luotsaa Personal Design Hat -yritystään Jyväskylässä ja tuo persoonallisilla hatuillaan väriä katukuvaan.
Jo lapsena saatu innostus käsityöhön sai Tenhusen hakeutumaan ammatilliseen koulutukseen asusteentekijälinjalle. Jyväskylän ammattiopistossa hän suunnitteli ja valmisti ensimmäisen hattunsa ja kiinnostui toden teolla päähineiden valmistuksesta. Alan kurssien ja työpaikkojen kautta Tenhusen tie vei Fredriksonin lakkitehtaalle, missä hän työskenteli 24 vuoden ajan. Työssään hän kartutti vahvan ammattitaidon ja hänestä tuli Suomen ensimmäinen mallimestari, joka aloitti hattujen kaavoituksen. Erikoisimpana työtehtävänään hän on hoitanut ylioppilaslakkien kaavoitukset kaikille Suomen lakitettaville patsaille, kuten Havis Amandalle.
Ajatus omasta hattuyrityksestä kypsyi vähitellen. Vankka työkokemus ja innostus alaa kohtaan rohkaisivat Tenhusen suuntaamaan katseen kohti yrittäjyyttä. Personal Design Hat perustettiin 2010-luvun alussa. Muut alan toimijat ja viranomaistahot olivat suureksi avuksi yrityksen alkutaipaleella.
Personal Design Hatin tilat sijaitsevat Jyväskylässä Yliopistonkadulla, mutta tuotteita myydään ympäri Suomea Helsinki-Salla-akselilla muun muassa Taito Shopeissa. Kiinnostusta ulkomaan myyntiin löytyy erityisesti Venäjän ja Espanjan suuntaan.
Yhteistä Personal Design Hatin asiakkaille on rohkeus, yksilöllisyyden arvostaminen sekä pukeutumiseen ja laatuun panostaminen. Tenhunen haluaa tarjota jokaiselle mahdollisuuden löytää omaa persoonallisuuttaan kuvaava päähine. Hattuja saa useassa eri värissä ja myös mittatilaustyönä. Yrityksen mallistosta löytyy laaja valikoima erilaisia hattuja, joista asiakkaille on muodostunut suosikkeja. Kesämallistossa Krookus-malli ja miehille suunnattu Jalo-lippis ovat olleet suosiossa. Talvipäähineistä selkein suosikki vuodesta toiseen on ollut napillinen Curry-hattu, joka sopii niin lapsille kuin aikuisille.
Ideat hattuihin Tenhunen saa hakemalla inspiraatiota alan messuilta ja esimerkiksi vanhoista elokuvista. Materiaalien valinta on tärkeä työvaihe, jonka jälkeen tehdään koekappale ja sen pohjalta koko mallisto. Yhä useampi käsityöalan toimija on siirtänyt tuotantoaan ulkomaille, mutta Tenhunen haluaa pitää kiinni laadukkaasta lähituotannosta ja uskoo sen olevan asiakkaillekin mieleen.
Tenhusen mukaan suomalaiset käyttävät hattuja ahkerasti jo olosuhteiden pakosta. Erityisesti nuoret ovat viime vuosina lisänneet hattujen ja pipojen käyttöä. Värikkyys on pinnalla oleva hattutrendi ja Tenhunen onkin valinnut mallistoonsa pirteitä värejä, kuten oranssia ja turkoosia. Myös 1920–30 –lukujen tyyli on muodissa, samoin vintage. Kierrätysmateriaalien käyttö on suosittua ja Tenhunen käyttää niitä töissään muun muassa isojen tehtaiden jäännöskangaseriä hyödyntämällä.
Parhaita puolia hattusuunnittelijana ja yrittäjänä toimimisessa ovat Tenhusen mukaan oman kädenjälkensä näkeminen ja uusien ihmisten tapaaminen. Työnsä kautta hän pystyy vaikuttamaan trendeihin ja jopa asiakkaidensa itsetunnon kohottamiseen. Palveluhaluisena ihmisenä Tenhunen tekee työtä löytääkseen asiakkaalleen juuri oikeanlaisen ja tämän imagoon sopivan päähineen.
Hattuala on erikoisala, jolla ei ole kovin paljon kilpailua, mutta sillä pärjätäkseen tarvitaan paljon työtä ja pitkälle vietyä tuotekehitystä. Hattusuunnittelijalle ja yrittäjälle tärkeitä ominaisuuksia ovat pitkäjänteisyys, tiedonhalu, ahkeruus, tunnollisuus ja kyky verkostoitua. Mielenkiinto ja motivaatio ajavat yrittäjää eteenpäin ja koko ajan on pidettävä katse suunnattuna kohti tulevaisuutta sekä seuraavia mallistoja. Tenhunen ei halua tyytyä perusmalleihin ja -taitoihin. Hän pyrkii jatkuvasti tuomaan alalle jotain uutta niin kaavoituksessa, suunnittelussa kuin kangasvalinnoissakin. Se pitää mielenkiinnon hereillä.