Nykypäivä talteen

Nykyryijyn tekijä – Matilda Palmu

– "Teosten kuvakieli on kuin fantasiamaailmasta, ihmeellisiä otuksia ihmeellisissä asiayhteyksissä. Se kuvaa halusta päästä irti tietynlaisesta jaottelusta ja luokittelusta. Käytän paljon päävärejä teoksissa ja ne symbolisesti sekoittuu keskenään tehden uusia värejä ja uusia merkityksiä. Sininen voisi perinteisesti symbolisoida vaikka maskuliinisuutta ja punainen feminiinisyyttä ja keltainen sitä jotain mikä ei mahdu kumpaankaan niihin kategoriaan. Ja kun ne langat ja värit sekoittuu teoksessa, se kuvaa identiteetin olevan paljon enemmän kuin yksi lokero."

Haastattelimme tallennusharjoitusta varten tekstiilitaiteilija Matilda Palmua nykyryijyjen teosta. Ilmiönä taideryijyt elävät uutta aikakautta 2020-luvulla, ja ovat tekstiilitaiteen tämä hetken kiinnostava aihe uusine tekijöineen. Halusimme haastattelun kautta kuulla aktiiviselta nykyryijyjen tekijältä muun muassa miten ryijyjä tehdään, millaista tekniikkaa käytetään, miten aiheet valikoituvat ja onko vallitseva pandemiatilanne vaikuttanut ryijytaiteilijan työhön tai näyttelytoimintaan. 

Matilda Palmu on on valmistunut Aalto yliopistosta 2020 maisteriksi pääaineenaan tekstiilisuunnittelu. Hän on opiskellut monipuolisesti muotoilua, kalustemuotoilua ja tilasuunnittelua. Taiteellisessa työskentelyssään hän on tällä hetkellä kiinnostunut ryijyistä ja kudotuista tekstiileistä, kuten jacquard-kankaista. Lisäksi hän maalaa ja piirtää paljon.

Haastattelussa keskityimme ryijytekniikkaan ja hänen viimeisimpiin teoksiinsa. Haastattelussa Palmulla oli mukanaan kolme orgaanisen muotoista, halkaisijaltaan noin 50 cm kokoista ryijyä. Palmu kertoi nimenneensä teokset Ameebaksi, Tulppaaniksi ja Lipsiksi. Palmu kertoo inspiroituvansa pop-taiteesta, graafisuudesta ja naivismista. Värit ovat tärkeä osa hänen taiteellista työskentelyään. Hän käyttää paljon päävärejä: sinistä, punaista ja keltaista. Värien käyttöön Palmu liittää myös vahvaa symboliikkaa. Töissään Palmu käsittelee mm. identiteettiin ja sukupuoleen liittyviä asioita ja pyrkii vapautumaan totutuista jaotteluista ja luokitteluista. 

Matilda Palmu toteuttaa ryijyt käsikäyttöisellä tuftauskoneella. Ryijyn tekeminen alkaa taustakankaan virittämisestä työskentelykehikkoon, joka on n. 2m*3m kokoinen. Taustakankaana Palmu käyttää palttinakangasta. Palmu aloittaa työskentelyn valitsemalla sopivat värit ja luonnostelee kankaalle ryijyn ääriviivat. Tuftaustekniikka mahdollistaa monenlaisten muotojen ja väripintojen tekemisen ja työn voi aloittaa haluamastaan kohdasta. Palmu pitää työskentelyssä juuri uuden aloittamisesta, ja työ syntyy ja muuttuu työskennellessä. Palmu pitää ryijyn tekemistä eräänlaisena maalaamisena. Palmu käyttää töissään kotimaista ryijyihin tarkoitettua villalankaa. Tuftauspyssy ampuu villaisen nukkalangan pohjakankaan läpi ja varsinainen työ syntyy pohjakankaan toiselle puolelle. Työskentely tuftauslaitteella on huomattavasti nopeampaa kuin perinteinen ryijyn tekeminen käsin. Vaikka työskentely on nopeaa, paljon aikaa kuluu työn viimeistelyyn. Viimeistelyyn Palmu käyttää mm. maitoliimaa lankojen kiinnitykseen nurjalle puolelle. Lisäksi suurikokoiset ryijyt vaativat erilaisia taustakankaita ja ompeleita pysyäkseen muodossa. Palmu on toteuttanut eri kokoisia ryijyjä, myös usean neliömetrin kokoisia teoksia.

Matilda Palmu kertoo, että hänen tarkoituksenaan on tehdä taidetta, joka myös säilyy pitkään. Hän käsittelee teoksissaan henkilökohtaisia asioita, mutta töiden on tarkoitus myös ilahduttaa ja voimaannuttaa muita. Etenkin vallitsevana korona-aikana Palmu arvioi ryijyjen värikkyyden tuovan hyvää mieltä katsojilleen. Palmun ryijytaidetta on nähtävillä muun taiteensa ohella helmikuussa 2021 avautuvassa näyttelyssä Suomenlinnan Haa-galleriassa. 

Tekijät: Elina Kral ja Anna Merikari
ajankohta: 2021

Kuvia

Avaa valokuva täysikokoiseksi napsauttamalla kuvaa.