Tallennusharjoituksessani tarkastelen Mielenterveyden keskusliiton ja Taitoliiton toteuttaman Pipo joka tuulelle-kampanjaa keskittyen mielenterveyden ja käsitöiden väliseen suhteeseen. Tallennusharjoituksessa selvitin kampanjan lähtökohtia, suunnittelua ja toteutusta sekä organisaatioiden välistä yhteistyötä. Oleellista oli myös kampanjan mielen hyvinvointiin kannustava teema, mikä tuli ilmi useaan otteeseen Mielenterveyden keskusliiton kulttuurituottajaa haastatellessani. Tallennuksen lähdeaineisto muodostuu tunnin mittaisesta Teams-haastattelusta kampanjan ideoijan kanssa. Lisäksi tutustuin mielenterveyden ja käsitöiden välisestä suhteesta tehtyyn aiempaan tutkimukseen.
Pipo joka tuulelle-kampanja integroi käsitöiden ja mielenterveyden välistä suhdetta luoden moniulotteisen, matalan kynnyksen projektin. Kampanja keskittyi saavutettavuuteen, yhteisön rakentamiseen sekä mielenterveyshyötyihin, luoden alustan arkiselle mielen hyvinvointia tukevalle toiminnalle. Kampanjan menestys korostaa sitä potentiaalia, joka luovalla toiminnalla on mielen hyvinvoinnin kehittämisessä ja yhteisöllisyyden edistämisessä.
Kampanja hyödynsi monipuolisesti erilaisia lähestymistapoja. Projekti sisälsi muun muassa lankakeräyksen, verkkotyöpajoja sekä piposuunnittelukilpailun. Lisäksi kampanjaan sisältyi hyväntekeväisyyttä. Osa kilpailutöistä lahjoitettiin VVA ry:lle. Kulttuurituottajan haastatteluun pohjaten kampanja toisti tutkimuskirjallisuudessakin esiin tullutta positiivista vaikutussuhdetta mielenterveyden ja käsitöiden välillä.
Haastattelusta kävi myös ilmi kampanjaan osallistuneiden innostus ja tyytyväisyys kampanjaa kohtaan. Yhteistyö Mielenterveyden keskusliiton ja Taitoliiton välillä tarjosi laajemman yleisön ja saavutettavuuden. Osallistujien antama positiivinen palaute korostaa kampanjan menestystä sekä matalan kynnyksen aloitteiden merkitystä mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.