Titityyn Tiina Huhtaniemi ja Poppelin Pauliina Koivula-Rautjoki tarjoavat asiakkailleen lankoja ja käsityöohjausta.
Käsitöiden harrastamisen ja etenkin neulomisen suosio on ollut vahvassa kasvussa 2000-luvulla. Lankoja myyvät erikoisliikkeet verkkokauppoineen vastaavat kysyntään kuuntelemalla asiakkaiden toiveita, neuvomalla henkilökohtaisesti ja järjestämällä kursseja sekä muita tapahtumia aiheen ympärille. Vuonna 2012 kaksi jyväskyläläistä yrittäjää, Titityyn Tiina Huhtaniemi ja Poppelin Pauliina Koivula-Rautjoki, kertovat toiminnastaan.
Neulelankoihin erikoistuneen Titityyn perustaja Huhtaniemi on taustaltaan artesaani ja lastentarhanopettaja. Hän viimeisteli artesaaniopintonsa oppisopimuksella omassa yrityksessään, jonka hän perusti vuonna 2006. Yrittäjyys sai alkusysäyksen omasta käsityöharrastuksesta. Sopivia lankoja etsiessään Huhtaniemi huomasi, ettei Suomen tarjonta aina riittänyt. Hän alkoi tilata erikoislankoja ulkomailta ja lankamyynnistä muodostui lopulta kokopäivätyö. Tuotevalikoimassa on villa-, silkki-, hamppu- ja pellavalankoja sekä muista luonnonmateriaaleista valmistettuja lankoja.
Titityyn toiminta alkoi verkkokaupalla vuonna 2006 ja ensimmäinen kivijalkaliike avattiin vuonna 2006 Jyväskylään Cygnaeuksenkadun ja Kauppakadun kulmaan, mistä liike siirtyi osoitteeseen Kilpisenkatu 9. Vuoden 2012 aikana Titityy on siirtymässä rakenteilla olevaan Toivolan vanhaksi pihaksi nimettyyn käsityöläiskortteliin.
Käsityöneulelankoja myyvän Poppelin perustaja Pauliina Koivula-Rautjoki on taustaltaan vaatetusmuotoilija ja niin ikään harrastanut käsitöitä koko ikänsä. Lankaliikkeen perustaminen tuntui yrittäjän mukaan luonnolliselta valinnalta. Hän perusti Poppelin vuonna 2008 Jyväskylään ja toisen myymälän vuonna 2011 Ikaalisiin. Myöhemmin avattiin myös verkkokauppa.
Poppeli on Titityyn tavoin erikoistunut käsityölankoihin ja sen valikoimaan kuuluvat norjalaisen Garn Drops Designs -nimisen lankatehtaan langat.
Huhtaniemen mukaan pienen erikoisliikkeen etuna on asiakkaiden toiveiden kuuleminen ja niihin vastaaminen. Toki mielessä täytyy pitää yrityksen toiminta-ajatus ja toteuttaa ne toiveet, jotka ovat sen kanssa linjassa. Yrityksen tuotevalikoiman täytyy olla omannäköinen erottuakseen muiden liikkeiden valikoimista. Tuotteiden lisäksi asiakaspalvelu on osa yrityksen omakuvaa. Huhtaniemi ei pidä järkevänä, että erikoisliikkeet kilpailisivat keskenään ja samoilla linjoilla on Koivula-Rautjoki.
Kumpikin yritys tarjoaa lankamyynnin lisäksi käsityöneuvontaa ja kursseja. Poppelissa kokoontuu neuleryhmiä viikoittain ja vuoden aikana järjestetään noin kymmenen maksullista neulekurssia. Lisäksi Poppelissa on neulekahvila. Titityy järjestää samankaltaista kurssitoimintaa ja neuvontaa. Pitkäkestoisempiin kursseihin osallistujat sitoutuvat koko lukuvuodeksi, mikä edesauttaa asiakkaisiin tutustumista. Myös yksittäiset neuleillat ovat olleet suosittuja. Yritystoiminnan ohella Huhtaniemi kehittelee neuleohjeita ja on julkaissut niistä kirjan.
Molemmat yrittäjät hyödyntävät markkinoinnissaan sosiaalista mediaa, kuten Facebookia, ja pitävät blogia. Koivula-Rautjoen mukaan Internetillä on suuri merkitys nykyisessä neulomisharrastuksessa. Sieltä haetaan niin ohjeita kuin tukiverkostoja. Ilahduttavaa on, että erilaiset ja eri-ikäiset ihmiset sukupuoleen katsomatta ovat alkaneet kiinnostua neulomisesta.